خواهشا ارزیابی کامل از عملکرد دکتر محمود احمدی ن‍ژاد رییس جمهور ایران از نظر اقتصادی و فرهنگی در دوره اول و دوم بفرمایید.

پاسخ از مشاوره و پاسخگویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

(پرسمان:www.porseman.org):

دولت نهم گرچه در این چند سال با موانع و مشکلات بسیاری روبرو شد،لیکن لحظه ای از حرکت مداوم و پرشتاب خود در مسیر دستیابی به اهداف دولت اسلامی بازنایستاد. از این رو است که عدالت محوری،خدمت به بندگان خدا،مهرورزی و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی به عنوان آرمان های اساسی این دولت مطرح گردید.

این دولت که با ایمان و توکل به خداوند متعال و پشتوانه مردمی و بدون هیچ گونه وابستگی به صاحبان قدرت و ثروت پدید آمده است،عزم خدمتگزاری دارد و خادم ملت بودن را افتخار خود می داند.

نگاهی گذرا به آمار و اعداد نشان دهنده این حقیقت است که دولت نهم که خدمت بی منت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است،فارغ از جنجال ها و بازی های سیاسی،تحول و جهش چشم گیر را در تمام عرصه های خدمت ایجاد نموده است.

پاسخ : این سؤالی نیست که بتوان پاسخش را دراین اجمال داد ،لذا بعضی ازعملکردهای ایشان را بررسی اجمالی می کنیم ، این نوشتار دردوبخش الف :کارنامه عملکرد دولت در سال جهاد اقتصادی ب : کارنامه مهر90/عملکرد دولت در استان بوشهربه عنوان مثال پرداخته است (انتخاب این استان به جهت محرومیت او در قبل وبعد از انقلاب است)

 

الف ) نیم نگاهی به کارنامه عملکرد دولت در سال جهاد اقتصادی

نیم نگاهی به کارنامه عملکرد دولت در سال جهاد اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله پژوهش ، صنعت ، کشاورزی ،پزشکی و همچنین حوزه های تجارت و صادرات در سالی که گذشت و همچنین اجرای طرح جامع تحول اقتصادی دولت در حوزه های مالیاتی ،گمرکی،بانکی و توزیع یارانه ها در کشور این سئوال را به وجود می آورد که نتیجه اقدامات موثر دولت درسال گذشته چه بود و دولت در این راستا چه قدم های برداشته است ؟

عملکرد دولت در خصوصی سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی

اجرای اصل 44 قانون اساسی با توسعه بیشتر حضور بخش خصوصی در فعالیت های تولیدی ، اقتصادی و تجاری و نیز شروع با برنامه خارج شدن دستگاه های دولتی از حوزه کار تصدی گری از اقدامات موفق دولت در این بخش به شمار می رود. گسترش خصوصی سازی ، مشارکت بخش غیر دولتی را در اداره امور تصدی گری اقتصاد افزایش داده و به انگیزه کار آفرینی ،ابتکار و نو آوری قوت بخشیده است .

واگذاری سهام شرکت های بزرگ دولتی همچون شرکت قطارهای مسافری رجا از جمله این اقدامات است . با شتاب بخشیدن به اجرای اصل 44 قانون اساسی در سال جهاد اقتصادی فضای رقابت حاکم بر بازار ،واحد های خصوصی را مجبور ساخت تا عملکرد کارا تری نسبت به بخش عمومی دولتی داشته باشند.

عملکرد دولت در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی

بسیاری از پژوهشگران در زمینه رشد و توسعه اقتصادی بر این باورند که صادرات موتور محرکه رشد اقتصادی هر کشور است .

تدوین سند راهبری توسعه صادرات غیر نفتی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر اقدامات مهمی است که روند توسعه صادرات غیر نفتی را در سال های آینده تضمین می کند . حمایت از صادرات غیر نفتی و بهبود فضای کسب و کار مورد توجه دولت است به نحوی که حمایت های مالی دولت و اجرای روش های تشویقی برای توسعه فعالیت های تولیدی و اعطای تسهیلات مالی به بخش های خصوصی ،تعاونی سبب افزایش فزاینده صادرات غیر نفتی در سال جهاد اقتصادی شده است .

بر اساس آمار گمرک در 10 ماهه سال 1390 ارزش صادرات غیر نفتی کشور بیش از 26 میلیارد دلار شده است و تا پایان سال ارزش صادرات غیر نفتی کشور به 30 میلیارد دلار خواهد رسید که بالاترین حد صادرات در تاریخ تجاری کشور محسوب می شود . ضمن اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در این سال با روند رو به رشد خود تا آخر سال رقم 3 میلیارد دلار را پشت سر خواهد گذاشت .

عملکرد دولت در بخش مسکن

سیاست دولت احمدی نژاد در بخش مسکن، ساخت و عرضه بیشتر مسکن بوده است . با این سیاست دولت موفق شد یک تورم منفی در قیمت مسکن ایجاد کرده و اجازه افزایش قیمت در صنعت ساختمان را ندهد . در این راستا وزارت متبوع موفق شده حدود یک میلیون و نهصد هزار واحد مسکونی را در شهرهای بالای 25 هزار نفر ساخته و تحویل نماید .

اختصاص منابع و تسهیلات و زمین ارزان قیمت به صورت گسترده در بخش مسکن در هیچ یک از سال های گذشته سابقه نداشته است . مسکن های ایجاد شده در کشور افتخار بسیار بزرگی را نصیب دولت کرده و نمره خوبی را در کارنامه آن نشان می دهد.

عملکرد دولت در ایجاد اشتغال و تولید

دولت در سال جهاد اقتصادی ،جهاد اشتغال و یا به عبارتی اشتغال جهادی را در سرلوحه کارهای خود قرار داد. نهضت ملی اشتغال و کار آفرینی با اجرای طرح های نیرو بر به جای سرمایه بر و به خصوص با کوچک سازی مشاغل از قبیل قطعه سازی ،خود اشتغالی ،مشاغل خانگی ،محلی،اشتغال زنان ، صنایع دستی و ... از طریق از طریق اعطای وام آشکارا نمایان است . ایجاد و بهره برداری از کارخانجات در اقصی نقاط کشور هم مزید بر علت است.

با وجودی که عده ای معتقد هستند با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تولید در کشور روند کاهشی داشته است ،اما شاخص های بازار و سرمایه نشان از روند رو به رشد تولید دارد. تولید فولاد خام در سال 90 رشد قابل ملاحظه ای داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد رشد را نشان می دهد.

روند تولید محصولات فولادی در سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران 1.3 درصد رشد نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است . در تولید مس و آلومینیوم و سایر محصولات استراتژیک در سال 90 در مجموع رشد تولیدات را شاهد بوده ایم.

عملکرد دولت در بخش کشاورزی

تنوع شرایط اقلیمی نزدیک به 10 اقلیم مختلف در ایران و بر خورداری از 29 میلیون هکتار اراضی مزروعی و همچنین 90 میلیون هکتار جنگل از ویژگی ها و ظرفیت های مناسب بخش کشاورزی جهت دستیابی به رشد بالاتر اقتصادی در کشور است.

دولت در سال 90 اصلاح مصرف انرژی در واحد های کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون و کشاورزی حفاظتی را به مرحله اجرا گذاشت . با توسعه مکانیزاسیون و کشاورزی حفاظتی مصرف سوخت در بخش های زراعی و باغبانی کاهش چشمگیری پیدا کرد .

تامین دام های پر بازده برای مناطق روستایی از دیگر برنامه های دولت بود که طراحی و اجرا شد . در این طرح به کشاورزان و خانواده های روستایی وام اعطا می شد و دام هایی در اختیارشان قرار می گرفت تا بتوانند یک اقتصاد کوچک روستایی داشته باشند.

اصلاح شیوه آبیاری در سال جهاد اقتصادی از دیگر برنامه های اجرا شده دولت بود . با توجه به اینکه 85 درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است لذا اصلاح شیوه های آبیاری به قصد جلوگیری از هدر رفت آن ، اهمیت موضوع را بیشتر می کند . مقایسه عملکرد دولت در این سال در بکار گیری روش های نوین آبیاری و هم احداث شبکه های آبیاری نسبت به سال های گذشته ، نشان دهنده رشد خوب در این بخش است.

در سال جهاد اقتصادی که گذشت دولت در کنار اقدامات مثبت که آثار مثبتی هم در اقتصاد به وجود آورد ، در پاره ای از مواقع هم با نا کامی های مواجه شده است . رشد حجم نقدینگی در سال گذشته عامل اصلی تورم در کشور بود . افزایش تقریبا 100 درصدی قیمت دلار در ماه های پایانی سال و افزایش بی رویه بهای طلا در بازار هم مزید بر ناکامی های دولت در سال جهاد اقتصادی است . پیش بینی هایی که در مورد نرخ تورم در ایران شده حاکی از افزایش آن در سال های آینده است . نرخ تورم به بیش از 20 درصد در سال گذشته رسید . با توجه به وضع کنونی اقتصادی ، پیش بینی پژوهشکده پولی و بانکی اینست که رسیدن به رشد 8 درصدی خوش بینانه است اما کاهش نرخ تورم به یک رقم امکان پذیر نیست .

دیگر مشکل پیش روی دولت در واگذاری شرکت های دولتی ؛ ضعیف بودن بخش خصوصی در کشور است . این بخش خصوصی ضعیف به علت بزرگ بودن دولت ، نقدینگی لازم را برای خرید دارایی های دولت ندارد و با این تحلیل ، خود را در داخل کوچه باریک حس کرده است . بنابراین ، بایستی هر چه سریع تر از این کوچه باریک بیرون بیاید. به نظر می رسد مشکل بخش خصوصی نگرانی از امنیت سرمایه آنهاست . بر طبق آمار های غیر رسمی 200 میلیارد دلار از سرمایه ایرانیان در کشور امارات متحده عربی سرمایه گذاری شده است .

در خصوص کشاورزی و از دیدگاهی دیگر ، روند کاهش جمعیت روستایی در سال های اخیر در بر دارنده این پیام است که باید در پی فضایی مناسب تر برای رویارویی با این مشکل باشیم . با توجه به افزایش جمعیت و نیاز این جمعیت به تامین غذا ، و از طرفی افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها ؛ این نیاز را واضح می کند که بایستی ظرفیت های جدید و بیشتری در اقتصاد کشور و در مناطق روستایی تعریف گردد .

با توجه به موفقیت های دولت در سال جهاد اقتصادی این اطمینان در کشور به وجود آمده است که با شناخت نقاط قوت و کاستی های موجود ، زودتر از آنچه پیش بینی شده است ایران به اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام دست یافته و گام های فراتری نیز برداشته شود . همچنین نتایج درخشانی که در حوزه های گوناگون اقتصادی به وجود آمده است ، زمینه را در کشور برای یک جهش بزرگ اقتصادی در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی فراهم آورده است.

 

 

ب )کارنامه مهر90/عملکرد دولت در استان بوشهر:

افزایش2500مگاواتی برق به ظرفیت تولید استان/رشد71درصدی محصولات زراعی/رشد17درصدی احداث و بهسازی راههای روستایی

افزایش 2500 مگاواتی برق به ظرفیت تولید استان، رشد 71 درصدی محصولات زراعی، رشد 17 درصدی احداث و بهسازی راههای روستایی،ایجاد چهار شهرک صنعتی جدید، تکمیل بیمارستان 200 تختخوابی بوشهر و پیوستن 5شهر و 23روستا به شبکه گاز استان و همچنین توسعه ظرفیت بندر بوشهر از اهم فعالیت های دولت در استان بوشهر است

دولت نهم و دهم بر مبنای عقلانیت دینی و در راستای تعهد به اصول و ارزش های اسلامی و نوگرایی در روش ها، همچنین با بکارگیری علوم و فنون برای تحقق کارآمدی ‌نظام ‌اسلامی‌ در جهت تجلی خدمت‌رسانی به مردم، کسب رضای الهی از طریق عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور تشکیل شد.

سیاست دولت کریمه برقراری امنیت و تعالی جامعه و آحاد آن در ابعاد مختلف است. آرمان آن ایجاد زمینه برای برپایی حکومت عادلانه جهانی از طریق احیای مجدد تمدن اسلامی است.

اهداف بنیاد دولت مهروز، توسعه عدالت محور، خدمت و تعالی و پیشرفت ایران و راهبردکلان آن بسط عدالت و توسعه و تعالی همه جانبه و درون زا مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص)و بکارگیری علوم و فنون پیشرفته برای تحقق عدالت و ارتقاء سلامت و رفاه اجتماع است.

دولت نهم و دهم به مردم‌داری و مردم‌باوری نیز که مورد تأکید همیشگی مقام معظم رهبری قرار داشته، باوری عمیق داشته و به درستی یکی از خصوصیات و ویژگی های خود را «مردم داری و مردم‌باوری» قرار داده است. انجام 90 سفر استانی در طول شش سال گذشته و دیدارهای گسترده و بی‌واسطه رئیس‌جمهور و دولتمردان با مردم در استان ها و تهران، اهتمام ویژه به حل مشکلات مردم که از طریق دریافت نامه‌ها یا شنیدن رودروی مشکلات و درد دل های آنها منعکس می‌شوند از مصادیق این جهت‌گیری اساسی دولت است که می‌توان آن را یک خصوصیت نهادینه شدن در دولتمردان تلقی کرد.

در هفته دولت 1390، در راستای اطلاع رسانی شفاف از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه های اجرایی، پایگاه اطلاع رسانی دولت در سلسله گزارش هایی به انعکاس فشرده و چکیده اهم خدمات و دستاوردهای دولت در سطح استان ها در قالب کارنامه مهر در طول دولت های نهم و دهم می پردازد اما به طور یقین جمع آوری و انعکاس کامل عملکرد و خدمات دولت که در این مدت به اذعان بسیاری از افراد و حتی منتقدان تلاشی بی وقفه و بی نظیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته، کاری سخت است که مجالی طولانی می طلبد.

به منظور نیل به اهداف دولت و در راستای تحقق منطقه ای این اهداف، طی چند سال گذشته از عمر دولت کریمه فعالیت های عمرانی مهمی در سطح استان بوشهر همزمان با سایر استان های کشور انجام‌گرفته و درشرف انجام است.

گزارش حاضر نگاهی به مهم ترین فعالیت های صورت گرفته و دستاوردهای این استان را ارائه می‌کند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان کار و امور اجتماعی استان، طی سالهای 84 الی 87 تعداد 29344 نفر از محل تسهیلات پرداختی بنگاههای اقتصادی زودبازده و کارآفرین به کار گمارده شده اند.

* اعتبارات

مجموع اعتبارات عمرانی استان در سال 87 بالغ بر 3627072 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال 84 حدود 2/30 درصد افزایش یافته است .تعداد پروژه های انجام شده در این سال برابر1952 پروژه با میانگین اعتبار 1858 میلیون ریال بوده است یعنی چیزی حدود 80 درصد افزایش نسبت به سال 84.

مهم ترین پروژه های عمرانی اجرا شده طی سالهای 84 الی 87 :

تکمیل اسکله صیادی لاور ساحلی

تکمیل دانشکده مهندسی دانشگاه خلیج فارس

استادیوم 15000 نفری بوشهر

تکمیل دانشکده هنر و معماری

تکمیل بیمارستان 200 تختخوابی بوشهر

خطوط انتقال نیروی برق بوشهر

ساختمان سد رئیس علی دلواری و شبکه آبیاری زهکشی

توسعه ، بازسازی و اصلاح شبکه های توزیع برق شهری و روستایی استان

احداث خوابگاه دانشجویی دانشگاه خلیج فارس

احداث بیمارستان برازجان و دیلم و تکمیل بیمارستان اهرم و دیر

* درآمد

درآمدهای عمومی استان در سال 1387 معادل 2878401 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال84 حدود 4/43 درصد افزایش یافته است . سهم استان بوشهر از عملکرد درآمدهای عمومی استانی در کشور برابر 96/3 درصد در سال 86 می باشد. سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای استان در سال 87 برابر 92 درصد می باشد که 5/18 درصد بیش از میزان مصوب پیش بینی شده است . این نسبت در سال 83 معادل 7/94 درصد بوده است . سهم مالیاتهای مستقیم در سال 86 کاهش و از 8/98 درصد در سال 83 به 6/92 درصد در سال 86 افزایش یافته است که این بیانگر افزایش اگاهی عمومی نسبت به پرداخت مالیات می باشد . همچنین سهم سایر درآمدها در سال 83 حدود 2/5 درصد بوده که این سهم در سال 87 با 46 درصد افزایش به 6/7 درصد رسیده است . نسبت درآمدهای استانی به کل درآمدها در کشور در سال 86 معادل 14/34 درصد می باشد که این نسبت در استان بوشهر 70 درصد می باشد و از این نظر پس از استان تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

* بازگانی و تعاون

ـ احداث و بازسازی انبارهای گمرکی در بنادر کنگان، گناوه، دیلم و بندر ریگ

‌ـ کمک به ایجاد نمایشگاه بین المللی بوشهر

ـ توسعه زیر ساخت های بندری

ـ تخفیف 15 درصدی سود بازرگانی کالاهای وارداتی در گمرکات بوشهر ، گناوه ، دیلم ، کنگان و دیر ،

ـ احداث انبارهای چند منظوره تعاون روستایی در سطح استان

ـ توسعه ظرفیت بندر بوشهر

ـ کمک به راه اندازی گمرکات امام حسن و لاور ساحلی

* بخش آموزش

دولت در سالهای اخیر به بخش آموزش نگاه ویژه داشته و اقدامات انجام شده در همین راستا عبارتند از :

- احداث 2 خوابگاه شبانه روزی با ظرفیت 230 نفر

ـ تکمیل و تجهیز آموزشکده فنی استان

ـ کمک به تکمیل 20 مدرسه که توسط خیرین ساخته شده است

ـ عملیات اجرایی دانشکده هنر و معماری

ـ بهره برداری بیش از 800 کلاس درس در سالهای 84 و 85 و 86

ـ کمک به تکمیل دانشکده های علوم پایه، نفت و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس

ـ کمک به تکمیل و تجهیز دانشگاه های پیام نور استان

- کمک به تجهیز مدارس شبانه روزی نمونه و عادی

* بخش فرهنگ و هنر، تربیت بدنی وگردشگری

بخش فرهنگ و هنر در دولت نهم جایگاه ویژه ای داشته است. میزان اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای بخش فرهنگ و هنر در سال 84 معادل 58201 میلیون ریالی بوده است که با 59 درصد افزایش به 92014 میلیون ریال در سال 85 رسیده است . مجموع اعتبارات این بخش در سال 86 با 12 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 81274 میلیون ریال رسیده است که از جمله دلایل کاهش آن می توان به عدم وجود اعتبارات مازاد درآمد در این سال اشاره نمود. اعتبارات برنامه خدمات فرهنگی هنری در سال 1387 4/117446 میلیون ریال رسیده است که 17 درصد از این اعتبارات به تکمیل و تجهیز مساجد ، 28 درصد به تکمیل مصلی ها، 17 درصد به احادث و تجهیز کتابخانه ها ، 7/4 درصد به تکمیل و احدا ث خانه های عالم و 3/33 درصد به احداث و تکمیل مجتمع عای فرهنگی و هنری اختصاص یافته است.

افزایش اعتبارات وتوجه مسئولین استان در سالهای اخیر موجب بهبود شاخصهای بخش فرهنگ و هنر در استان شده است . تعداد ، ظرفیت و فضای کتابخانه های عمومی در سال 86 برابر با 43 کتابخانه ، 3162 صندلی و 14946 متر مربع بوده که در مقایسه با سال84 به ترتیب نشان دهنده افزایشی معادل 15 ، 6/70 ، 2/52 درصد می باشد. در زمینه بخش تربیت بدنی در استان با توجه به تلاش مسئولین و دستگاههای اجرایی ذیربط باید گفت اعتبارات این فصل از 5/66823 میلیون ریال در سال 84 به 145795 میلیون ریال در سال 87 رسیده است که این نشان دهنده افزایشی معادل 118 درصد است. از مجموع اعتبارات تخصیص یافته در سال 87 حدود 5/51 درصد به برنامه گسترش ورزش همگانی ، 9/22 درصد به برنامه گسترش ورزش دانش آموزان و بسیجیان و 2/25 درصد به برنامه احداٍث ، نگهداری اماکن ورزشی و 4/. درصد به ساختمان ها وتجهیزات اختصاص یافته است .از جمله پروژه های افتتاح شده ورزش دانش آموزی از سال 84 تاکنون می توان به 10 سالن ورزشی ، 3 زمین چمن طبیعی و 5 زمین چمن مصنوعی اشاره کرد.

در سال 86 تعداد 12 زمین ورزشی با متراژ 120720متر مربع افتتاح شده است.

تعداد اماکن ورزشی واگذار شده طبق ماده 88 تا پایان سال 87 برابر با 67 مورد و درآمد حاصله از اجرای آن حدود 337 میلیون ریال بوده است.

تعداد اماکن ورزشی افتتاح شده طی سالهای 86 الی 87 برابر با 37 مورد بوده است.

* بخش مسکن ، عمران شهری و روستایی

ظرفیت مخازن ذخیره آب شهری در سال 87 برابر 158695 متر مکعب بوده که نسبت به سال 83 حدود 2/23 درصد افزایش داشته است. افزایش در شاخص های بخش عمران روستایی نشان دهنده توجه عمیق و جدی به روستاهای استان در جهت محرومیت زدایی و جلوگیری از پدیده مهاجرت روستاییان به شهرها است. مصداق بارز این سیاست افزایش سهم اعتبارات فصل مسکن ، عمران شهری ، روستایی و عشایری در سالهای اخیر است، بطوریکه بیشترین سهم اعتبارات عمرانی طی سالهای 84 الی 87 مربوط به این فصل و به ترتیب دارای سهم 24 ، 32 ، 4/27 و 5/31 درصد مجموع اعتبارات عمرانی سالهای ذکر شده است. همچنین بررسی اعتبارات عمرانی سالهای 84 الی 87 نشان دهنده رشد 92 درصدی این اعتبارات نسبت به سه برنامه اول ، دوم و سوم توسعه است. اهم اقدامات فصل مسکن ، عمران شهری ، روستایی و عشایری عبارتند از :

ـ آبرسانی به 6 مجتمع روستایی استان شامل 125 روستا با 67892 نفرجمعیت تحت پوشش

ـ ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای بوشهر ، گناوه و دیلم

ـ خرید 35 دستگاه اتوبوس کولردار توسط شهرداری جهت حمل و نقل عمومی

ـ افتتاح و بهره برداری ازخط انتقال آب کوثر جهت تکمیل آب شهرها و روستاهای استان

ـ احداث باند دوم خیابان ساحلی بوشهر

ـ بازگشایی و تعریض خیابان آزادگان بوشهر

ـ تکمیل ایستگاه پمپاژ آب در منطقه عشایری چنیر

ـ توسعه و بازسازی شبکه های آب آشامیدنی روستاهای استان

ـ آبرسانی به مجتمع عسلویه

ـ آبرسانی به مجتمع روستاهای شنبه و طسوج و 19 روستای شبانکاره و رود حله

ـ بازسازی خط انتقال آب روستاهای نوار ساحلی تنگستان

* بخش ارتباطات و فن آوری

در بخش پست و مخابرات جهش قابل ملاحظه ای در شاخص های ارتباطی استان اتفاق افتاده ، به نحوی که میزان ضریب نفوذ تلفن ثابت که در سال 83 معادل 05/26 درصد بوده است با افزایش 9/33 درصدی به 35 درصد در سال 87 رسیده است. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز در سال 87 برابر 7/49 درصد است در حالیکه این ضریب در سال 83 معادل 5/5 درصد بوده است. بررسی ضریب نفوذ تلفن همراه نشان دهنده افزایش 790 درصدی این شاخص در سال 87 نسبت به سال 83 می باشد.از جمله اقدامات انجام شده در زمینه فن آوری ارتباطات در دولت نهم می توان به اتصال 9 شهراستان به فیبر نوری، پوشش کامل ارتباطی تلفن همراه جاده های اصلی استان، نصب و راه اندازی 20 دستگاه آنتن ماهواره ای تلفن همراه و .....اشاره کرد.

* بخش انرژی

طی سالهای 87-83 تعداد 5 شهر و 23 روستا به شبگه گاز استان پیوسته اند. در دومین سفر رئیس جمهور به استان 1000 میلیارد اعتبار جهت تکمیل و پروژه گازرسانی به شهرهای استان اختصاص یافت که موچب شتاب گرفتن عملیات گازرسانی به شهرهای استان شد. از جمله اقدمات فصل انرژی در سالهای اخیر می توان به برق رسانی و تقویت شبکه برق روستاهای استان اشاره نمود که در همین راستا تعداد روستاهای دارای برق از 555 روستا در سال 83 به 570 روستا در سال 87 افزایش یافته است. احدا ث ، توسعه و بازسازی شبکه های توزیع برق استان و برق رسانی به چاههای کشاورزی در سطح استان و..... از دیگر اقدامات انجام شده در بخش انرژی در استان می باشد. علاوه بر نیروگاه های سوخت فسیلی تولید برق کنگان ، بوشهر و خارک که درحال حاضر بخشی از برق مورد نیاز استان را تأمین می کند، تکمیل و بهره برداری خط انتقال فشار قوی امیدیه به چغادک ، شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه 1000 مگاواتی در عسلویه ، مطالعه احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی در گناوه ، انجام اقدامات نهایی جهت بهره‌برداری از پست 66 کیلووات وحدتیه در شهرستان دشتستان و بهسازی شبکه‌های برق از اهم ظرفیت های موجود در این بخش است. قابل ذکر است که در صورت بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه های گازی عسلویه و گناوه در مجموع 2500 مگاوات برق به ظرفیت تولید استان اضافه می شود.

* گاز

گاز رسانی به مراکز شهری ، روستایی ، شهرک ها و نواحی صنعتی و صنایع بزرگ انرژی در استان بوشهر از سال 1384 آغاز و با تأسیس شرکت گاز استان بوشهر در مهر ماه سال 1386 و تعیین ردیف بودجه ای مستقل از ابتدای سال 1387 ادامه فعالیت کرده است. در ادامه تکمیل عملیات گاز رسانی ، شبکه داخلی گاز رسانی به 6 شهر از جمله شهرهای دیر، کنگان ، بندر طاهری و 20 روستا با واگذاری انشعابات خانگی صورت گرفته و در سایر مناطق استان علاوه بر عملیات اجرایی خطوط مختلف انتقال گاز ، هم اکنون در 20 شهر عملیات لوله گذاری در حال انجام است که تا دهه فجر سال جاری به 10 شهر گاز رسانی صورت می گیرد . در دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر و تصویب 1000 میلیارد ریال جهت تکمیل شبکه گاز رسانی به استان بوشهر ، عملیات گاز رسانی به شهرهای مختلف استان از سرعت بیشتری برخوردار شد.

* حمل و نقل

با توجه به نقش راه های ارتباطی در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای اخیر توجه ویژه ای به این مهم شده است و شاخص های بخش حمل و نقل در استان بوشهر رشد قابل ملاحظه ای یافته است . جمع طول کل راه های استان در سال 87 برابر 3979 کیلومتر است که 1704 کیلومتر ( 8/42 درصد ) آن به راههای روستایی اختصاص دارد و نسبت به سال 84 حدود 8/17 درصد افزایش یافته است. طول کل بزرگراه های استان در سال 87 برابر با 558 کیلومتر بوده است که حدود 50 درصد از آن در دولت نهم ایجاد شده است. همچنین طی سالهای 84 الی 87 بیش از 300 کیلومتر راه روستایی احدا ث و بهسازی شده است.

ـ حذف 11 نقطه حادثه خیز جاده ای در سطح استان

ـ بهره برداری از پروژه راه اهرم ـ فراشبند و تکمیل بزرگترین تونل کشور و ایجاد مسیر دوم ارتباطی بین استان فارس و بوشهر

ـ تکمیل سه دستگاه تقاطع غیر همسطح جاده ای سه راهی دلوار، چغادک و احمدی

ـ احداث ، بهسازی و تعریض 45 کیلومتر راه فرعی روستایی با معیارهای فنی و استاندارد ملی

ـ کمک به تکمیل اسکله بنادر امام حسن و بندر ریگ

ـ بهره برداری از باند دوم بزرگراه چغادک ، خورموج ، کنگان از سال 84 بطول 121 کیلومتر

ـ بهره برداری از روشنایی محور دالکی ، کنار تخته بطول 15 کیلومتر

ـ شروع عملیات اجرایی احداث پل های ارتباطی بزرگی نظیر ریز ـ انارستان و کره بند

ـ بهسازی راه دیلم ـ امام حسن

ـ تکمیل کمر بندی گناوه

ـ چهار خطه کردن محور برازجان ـ دالکی و گناوه به سه راهی بندر ریگ

ـ تکمیل راه مرزی بوشهر ـ شیف ـ گناوه و اتمام عملیات اجرایی 24 کیلومتر ازراه مذکور

- روکش آسفالت محورهای فرعی و اصلی استان

- احداث راه دولت آباد به زیارت

- چهارخطه کردن راه چغادک – کنگان – عسلویه

* بخش کشاورزی

میزان تولید محصولات زراعی و دامی به ترتیب نشان دهنده رشد 71 و32 درصدی این دو شاخص نسبت به سال 83 است. مجموع سطح زیر کشت باغات خرمای استان در سال زراعی 87-86 حدود 31 هزار هکتار بوده که 5/14 درصد از کل باغات خرمای کشور را شامل می شود و بعد از استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای رتبه سوم در کشور است. همچنین میزان تولید خرما در استان حدود 15 هزار تن است که حدود 15 درصد از کل خرمای کشور را تشکیل می دهد و بعد از استان سیستان و بلوچستان دارای رتبه دوم در کشور است. وسعت مزارع برخوردار از سیستم های نوین آبیاری تا پایان سال زراعی 87-86 به 11128 هکتار افزایش یافته که بیانگر افزایش 7/64 درصدی این شاخص نسبت به سال 83 است. همچنین بررسی سایر شاخص ها در بخش کشاورزی نشان دهنده بهبود وضعیت این بخش در استان است، بطوریکه میزان تولید شیر ،تخم مرغ ، عسل ، میزان تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز به ترتیب معادل 102 ، 8/28 و 5/14 درصد افزایش یافته است. اقدامات بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سالهای اخیر عبارتند از :

- ایجاد زیر ساخت های مجتمع دامپروری در شهرستان دشتستان

ـ اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل سیل به تعداد 15 مورد در سطح استان

ـ یکپارچه سازی و تجهیز و نوسازی اراضی سنتی

- احداث و بهسازی کانال های آبیاری

- احداث زیرساخت های مجتمع های دامپروری در شهرستان های استان

- احداث جاده دسترسی به مزارع

-ایجاد زیرساختهای مجتمع گلخانه ای در شهرستان های دشتی و تنگستان

* بخش صنعت و معدن

تعداد پروانه های بهره برداری صادره در سال 86 برابر با 602 پروانه بوده که نسبت به سال 83 ، حدود 6/4 درصد کاهش یافته است. همچنین به تبع آن میزان سرمایه گذاری جوازهای صادره در سال 86 نسبت به سال 85 کاهش ولی درمقایسه با سال 83 حدود 1/6 درصد افزایش یافته است. تعداد معادن فعال استان در سال 83 معادل 158 معدن بوده که در سالهای 84 و 85 با رشد 12 درصد به 177 معدن افزایش یافته است. به دلیل توقف فعالیت تعدادی از شرکت های فعال در این زمینه به جهت قرار گرفتن در محدوده سایت اول پارس جنوبی که منجر به تعطیلی آنها شده است، تعداد این معادن در سال 86 نسبت به سالهای 84 و 85 حدود 3/7 درصد کاهش یافته است. همچنین انتظار می رود تعدادی از شرکت های فعال در این زمینه که در محدوده پارس شمالی قرار دارند نیز تعطیل و در آینده شاهد کاهش جدی تعداد معادن و در نتیجه کاهش استخراج معادن استان باشیم. با توجه به دلایلی که ذکر شد میزان استخراج معادن استان نسبت به سال 83 با کاهش 40 درصدی مواجه و به 3 میلیون و هفتصد هزار تن کاهش یافته است چراکه دو شرکت فعال مهم در این زمینه یعنی شرکتهای عمران چابهار و آسیای آرام که حدود 2 میلیون تن از استخراج معادن فقط به آنها اختصاص داشته هم اکنون تعطیل و فعالیتی ندارند.

با توجه به سیاست های دولت در امر ایجاد زیرساخت های صنعتی، توزیع عادلانه صنعت در سطح کشور و متمرکز نمودن فعالیت های صنعتی در یک مجتمع به جهت سهولت در ارائه خدمات به واحدهای صنعتی و انجام اقدامات زیست محیطی، سبب شده که سرمایه گذاری های بیشتری نیز به این منظور انجام گیرد و طی دوره 86 -83 چهار شهرک جدید صنعتی ایجاد و برخی از زیرساخت های مرتبط به شهرک های احداث شده قبلی نیز تکمیل شود. همچنین بهبود سایر شاخص های بخش صنعت و معدن در استان بوشهر نسبت به سالهای گذشته ما را به این مهم رهنمون می سازد که با افزایش 353 درصدی اعتبارات این بخش در سالهای دولت نهم نسبت به مجموع اعتبارات سه برنامه توسعه زمینه افزایش جذب سرمایه گذاری ها در استان فراهم آمده است. بدلیل بحث انتقال مدیریت شهرک های صنعتی روستایی از سازمان جهاد کشاورزی به شرکت شهرک های صنعتی در سالهای اخیر هیچ گونه سرمایه گذاری در سالهای اخیر در این نواحی صورت نگرفته و مقدار این شاخص صفر است.