آیا واقعا طاووس ماده از اشک چشم طاووس ماده باردار می‌شود؟ طبق آنچه که در خطبه 16

آیا واقعا طاووس ماده از اشک چشم طاووس ماده باردار می‌شود؟ طبق آنچه که در خطبه 165 نهج البلاغه آمده است صحت دارد؟

http://www.x-shobhe.com:

آیا خودتان این خطبه را خوانده‌اید و چنین مطلبی در آن مشاهده نموده‌اید؟! همیشه دقت کنیم که هر چه را که اخل خرافه باور کردند، دشمنان روی آن کلید کردند و ناآگاهان رواج دادند، گفتند و نوشتند که نباید باور کرد.

الحمدلله، هم نهج البلاغه در اختیار همگان است، هم طاووس مثل سیمرغ افسانه‌ای نیست و اگر در اقلیمی زندگی نکند، در هر باغ وحشی وجود دارد، و هم علم پیشرفت کرده است.

در کجای نهج البلاغه آمده است که طاووس نر از اشک چشم طاووس ماده می‌خورد (یا بالعکس) و باردار می‌شود؟

این یک خرافه قدیمی است که حضرت امیرالمؤمنین، اما علی علیه السلام، در همین خطبه به آن اشاره نموده و تکذیب و ردش نموده‌اند.

ایشان در این خطبه، به اوج زیبایی و نیز ویژگی‌های طاووس اشاره می‌کنند که خود نشانه‌ی بارزی از علم، حکمت، قدرت، مشیّت و خلقت خداوندی است.

حضرت در این خطبه، به جمع شدن ویژگی‌هایی که ظاهراً نمی‌توانند یکجا جمع شوند اشاره می‌کنند تا اهل بصیرت بفهمند خدا چه می‌کند؟ باز کردن بال‌ها مثل بادبان کشتی کجا و با ناز به سوی جفت خرامیدن کجا؟ نزدیکی به جفت، مثل یک پرنده‌ای چون خروس کجا و جفت‌گیری با آلت، مثل شتر کجا؟ حضرتش این ویژگی‌ها را بر می‌شمارند و آن خرافه‌ها را تکذیب می‌کنند.

حال با هم این فراز از خطبه را می‌خوانیم:

وَ مِنْ اَعْجَبِها خَلْقاً الطّاوُوسُ الَّذى اَقامَهُ فى اَحْکَمِ تَعْدیل،

و از عجیب ترین مرغان طاووس است که آن را در استوارترین شکل ایجاد کرد،

وَ نَضَّدَ اَلْوانَهُ فى اَحْسَنِ تَنْضید، بِجَناح اَشْرَجَ قَصَبَهُ، وَ ذَنَب اَطالَ  مَسْحَبَهُ.

و رنگهایش را در نیکوترین مرحله نظام داد، با بالى که قلمهاى آن را به هم پیوست، و دُمى که آن را دراز و کشیده گردانید.

اِذا دَرَجَ اِلَى الاُنْثى نَشَرَهُ مِنْ طَیِّهِ، وَ سَما بِهِ مُطِلاًّ عَلى رَأْسِهِ کَاَنَّهُ قِلْعُ دارِىٍّ عَنَجَهُ نُوتِیُّهُ.

چون به جانب طاووس ماده رود آن را باز کند، به طورى که بر سرش سایه اندازد، گویى بادبان کشتى‌اى است از منطقه دارین (مثل سکان) که کشتیبان آن را از جاى خود مى‌گرداند.

یَخْتالُ بِاَلْوانِهِ، وَ یَمیسُ بِزَیَفانِهِ.

به رنگش مى‌نازد، و به نازش مى‌خرامد.

یُفْضى کَاِفْضاءِ الدِّیَکَةِ، وَ یَؤُرُّ بِمَلاقِحِهِ اَرَّ الْفُحُولِ الْمُغْتَلِمَةِ لِلضِّرابِ.

چون خروس با ماده‌اش مباشرت مى‌کند، و براى جفت گیرى همچون شتران نر پر از شهوتى که براى جفت‌گیرى آمده‌اند با آلات تناسلى خود به او نزدیک مى‌گردد.

اُحیلُکَ مِنْ ذلِکَ عَلى مُعایَنَة، لا کَمَنْ یُحیلُ عَلى ضَعیفِ اِسْنادِهِ.‌

تو را در این زمینه به دیدن وضع طاووس حواله مى‌دهم، نه مانند کسى که اثبات مطلبى را به سندى ضعیف احاله مى‌دهد. (یعنی این حالات و رفتارها، قابل مشاهده و اثبات است)

وَ لَوْ کانَ کَزَعْمِ مَنْ یَزْعَمُ اَنَّهُ یُلْقِحُ بِدَمْعَة تَسْفَحُها مَدامِعُهُ، فَتَقِفُ فى ضَفَّتَىْ جُفُونِهِ، وَ اَنَّ اُنْثاهُ تَطْعَمُ ذلِکَ، ثُمَّ تَبیضُ لا مِنْ لَقاحِ فَحْل سِوَى الدَّمْع  ِ الْمُنْبَجِسِ، لَما کانَ ذلِکَ بِاَعْجَبَ مِـنْ مُطاعَمَةِ الْغُرابِ.‌

واگرآنچه دیگران خیال مى‌کنند که آمیزش طاووس به آن است که اشکى از چشم‌هایش سرازیر مى‌شود و در اطراف پلک‌هایش جمع مى‌گردد و (سپس) ماده آن اشک را به منقار برمى‌دارد و مى‌خورد، سپس تخم گذارى مى‌کند، ونطفه نر بجز اشک بیرون آمده از چشم او نیست، این خیال بى پایه شگفت آورتر از این نمى‌باشد که مردم بر این گمانند که آمیزش کلاغ با قرار دادن منقار در منقار است.

تَخالُ قَصَبَهُ مَدارِىَ مِنْ فِضَّة، وَ ما اُنْبِتَ عَلَیْها مِنْ عَجیبِ داراتِهِ وَ شُمُوسِهِ خالِصَ الْعِقْیانِ وَ فِلَذَ الزَّبَرْجَدِ.

انگار مى‌کنى قلم‌هاى بال طاووس میله‌هاى چنگکى است ساخته شده از نقره، و آنچه از دایره‌هاى عجیب (زرد و سبز) بر بال‌ها روییده گردنبندهاى طلاى ناب و پاره هاى زبرجد است.

فَاِنْ شَبَّهْتَهُ بِما اَنْبَتَتِ الاَرْضُ قُلْتَ: جَنِىٌّ جُنِىَ مِنْ زَهْرَةِ کُلِّ رَبیع  .

اگر بالش را به آنچه از زمین مى‌روید تشبیه کنى، مى‌گویى: دسته گلى است که از شکوفه‌هاى بهاران چیده شده.

وَ اِنْ ضاهَیْتَهُ بِالْمَلابِسِ فَهُوَ کَمَوْشِىِّ الْحُلَلِ، اَوْ مُونِقِ عَصْبِ الْیَمَنِ.

و اگر آن را به جامه‌ها (لباس‌ها) مثل بزنى، همچون حِلّه‌هایى است پر از نقش و نگار، و یا جامه‌هاى خوش منظر یمنى.

وَ اِنْ شاکَلْتَهُ بِالْحُلِىِّ فَهُوَ کَفُصُوص ذاتِ اَلْوان قَدْ نُطِّقَتْ بِاللُّـجَیْـنِ الْمُکَلَّـلِ.

و اگر آن را به زینت و زیور تشبیه کنى، مانند نگین‌هاى رنگارنگى است که میان نقره مرصّع به جواهر قرار داده شده.

و ...

***- پس معلوم شد که نه تنها این سخن از ایشان نیست، بلکه ایشان این خرافه‌ی قدیمی را رد کرده‌اند و همین‌طور خرافه‌ی جفت‌گیری کلاغ با منقارش را رد کرده‌اند.

همان موقع فرمودند که نیازی به خرافه‌گرایی‌ها نیست و می‌توانید ببینید. امروز هم که این امکان به مراتب بیشتر است.

پس اگر کسی از روی نادانی، این خرافه را به ایشان نسبت دهد، ضرر جهالت و زودباوری‌اش را می‌بیند و باید سعی کند که این قدر زودباور نباشد (خصوصا به مطالب منتشره در فضای مجازی، هر چند که ذیل مطلب نشانی منبعی درج کرده باشند)؛ اما اگر کسی به عمد به اهل عصمت علیهم السلام دروغی را نسبت ‌دهد که وای به حال دنیا و آخرتش!؛ اما ما باید بفهمیم که چه دشمنی‌ها و خدعه‌هایی وجود دارد و برای گمراه کردن مردم، به چه حیله‌هایی متوسل می‌شوند؟! [البته به جایش "توسل" را هم رد می‌کنند!]


/ 0 نظر / 719 بازدید